Komunikacja rodzic – dziecko

  • by
Komunikacja
Dziecko od najwcześniejszego okresu życia odbiera kierowane do niego przekazy rodzicielskie. Wiele z nich niesie ze sobą bezpośrednie wartościowanie

Przekaz pozytywny w komunika

  • świetnie sobie radzisz
  • doskonale to zrobiłaś/zrobiłeś
  • jestem z ciebie dumny/dumna
Te i wiele innych przekazów są dla dziecka niezwykle cenne, niosą ze sobą zainteresowanie oraz pozytywne uczucia rodzica. Wzmacniają u dziecka poczucie własnej wartości. Jeżeli komunikat płynący do dziecka zawiera pochwałę to powinna ona odnosić się do konkretnych rzeczy, tak aby dziecko wiedziało, co rzeczywiście było pozytywnego w działaniu.

Przekaz negatywny

  • jesteś niedobry/niedobra
  • jesteś nieposłuszny/nieposłuszna
  • nie umiesz się zachować
  • nigdy niczego nie zrobisz dobrze
Negatywne przekazy wartościujące wywołują przykre emocje i uczucia: smutek, żal, przygnębienie. Dziecko powinno mieć świadomość tego, co w jego/jej zachowaniu jest niewłaściwe. Jest to jedna z głównych dróg do skorygowania czy zmiany postępowania. Wartość informacyjna negatywnego przekazu może okazać się dla dziecka użyteczna dopiero wówczas, gdy będzie ono wiedziało, co w wykonaniu zadania czy w zachowaniu było nieodpowiednie. Wymienione wyżej komunikaty nie spełniają takiej funkcji. Przede wszystkim wartościują osobę, a nie zachowanie, przez co nie mogą być punktem wyjścia do zmiany.
Rodzicu…
  • często rozmawiaj z dzieckiem o jego/jej marzeniach i pragnieniach
  • podtrzymuj zapał do realizacji tych pragnień
  • wykazuj pozytywne możliwości ułożenia sobie życia, aby dziecko chciało i potrafiło realizować marzenia, ale nie narzucaj mu gotowych rozwiązań
  • wzmacniaj u dziecka poczucie własnej wartości i ciesz się wraz z nim nawet z drobnych sukcesów
*E.Kosińska, B.Zachara, „Przeciwdziałanie wyuczonej bezradności wśród dzieci i młodzieży”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *