Czy sporty walki są dla dzieci?

DODANE 26.03.2018


Dzisiejszy styl życia nie wymusza u nas aktywności fizycznej, a wręcz przeciwnie. Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej, czy to w pracy, czy w domu przed ekranem telewizora czy monitorem komputera.

Kolejną sprawą jest fakt, iż dzieci mogą mieć różne poziomy energii, różne temperamenty. Jedno będzie ospałe, inne zrównoważone, a inne jeszcze energiczne. Każde z nich może odnaleźć coś dla siebie w sportach walki. Dla jednych będzie to gromadzenie zapasów energii, inne rozładują jej nadmiar. Oprócz tego sporty walki niosą za sobą szereg korzyści:


Rozwój fizyczny dzieci

Sztuki walki dla dzieci, wbrew pozorom są dyscypliną, w której treningi są bardzo zróżnicowane, a więc oferują o wiele większy zakres ćwiczeń ogólnorozwojowych w porównaniu z WF-em w szkołach. Programy nauczania zawierają w sobie głównie ćwiczenia z własnym ciężarem ciała mające bardzo dobry wpływ na rozwój mięśni dziecka, stabilizację i trzymanie prawidłowej postawy. Rozciąganie wpływa na gibkość. Stawy poddawane niewielkim obciążeniom, przy pracy w naturalnym zakresie ruchu mają szansę rozwijać się tak, aby służyć nam jak najdłużej.


Panowanie nad swoim ciałem

Poza ogólnym rozwojem sprawności fizycznej, sztuki walki dla dzieci uczą też umiejętności panowania nad własnym ciałem, ale też nad agresją. Nie chodzi o to, by uczyć dziecko jak zrobić komuś krzywdę. Sztuki walki służą najczęściej do obrony – siebie i innych. Osoby, które wytrwale trenują sztuki walki to zwykle osoby zrównoważone, pewne siebie i swoich umiejętności. Nie mają one potrzeby wyżywania się na innych i najczęściej są tymi, które mają w sobie najmniej agresji, potrafią kontrolować siebie i stają w obronie słabszych.


Rozwój psychiczny

Okazuje się, że w sztukach walki, podobnie jak w innych sportach, np. w tańcu, nauka pozycji, technik, układów formalnych czy nazewnictwa są doskonałym ćwiczeniem pamięci czy myślenia abstrakcyjnego. Jeżeli traktować zatem sztuki walki jako ćwiczenie również umysłu – mogą one mieć zbawienny wpływ na umiejętności nauki dzieci.


Nauka szacunku

Sztuki walki często kojarzą się z dyscypliną. Jest to dosyć mocne określenie, jednak realnie skupia się na kilku kwestiach takich jak: punktualność, skupienie, przestrzeganie zasad na sali i konsekwencja oraz szacunek do nauczyciela (który przekłada się na szacunek do rodziców czy nauczycieli w szkole).


Odnajdywanie się w grupie

To z pewnością bardzo ważna umiejętność w dzisiejszych czasach, szczególnie przydatna życiowo. Na zajęciach dzieci nie ćwiczą same. Zwykle funkcjonują w swojej grupie. Ćwicząc w parach pomagają sobie w nauce technik, widzą w jaki sposób oddziałują na drugą osobę, są w stanie kontrolować swoją siłę i są uczone szacunku do drugiej osoby. Na zawodach zaś poznają czym jest zdrowe współzawodnictwo i uczą się przekładać swoje wysiłki na wyniki.


Systematyczna praca prowadzi do sukcesu

Przedkładanie wysiłku na wyniki uczy, że systematyczna praca buduje sukces. Zajęcia odbywają się z reguły w tych samych terminach i miejscach. Stąd nauka systematyczności poprzez terminowe (oraz punktualne) zjawianie się na zajęciach. Systematyczność odnajduje się także w ćwiczeniach, gdzie dziecko uczy się poprzez regularne powtarzanie ćwiczeń tym samym doskonaląc swoją technikę.


Pożytyczne spędzanie wolnego czasu

Ważna jest równowaga i znajdowanie czasu zarówno na naukę, ruch, pracę nad swoim charakterem, jak i zabawę czy zwyczajnie chwile lenistwa. Nie ma nic złego w odrobinie czasu spędzonego w świecie gier komputerowych. Ciągle ta godzina spędzona na treningu jest w stanie dać dziecku o wiele więcej realnych interakcji niż czas spędzony z konsolą, komputerem czy telefonem.



Autor: Izabela Trojanowska, trener personalny Fit-Kids, instruktor Kick-boxingu





Nasza strona wykorzystuje pliki cookies do analityki (google analytics, facebook) na zasadach określonych w polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy Cię o wyłączenie obsługi cookies w przeglądarce lub opuszczenie strony.
przetwarzanie danych osobowych na ww. zasadach.