Zapotrzebowanie Twojego dziecka na witaminę D

DODANE 26.06.2018

Zapotrzebowanie Twojego dziecka na witaminę D

Jeśli myślisz, że Twoje dziecko dostaje odpowiednią ilość witaminy D pijąc mleko, to najprawdopodobniej nadal będzie to za mało. Badania pokazują, że dzieci nie przyjmują wystarczających ilości tej witaminy – w ostatnich doniesieniach naukowych, dawka tej witaminy została podniesiona! Niestety okazuje się również, że spożywając produkty rzekomo bogate w witaminę D i przebywając na słońcu, dziecko może wciąż mieć niedobory. 


Słońce a witamina D

Żyjąc w naszej szerokości geograficznej, mamy niewiele możliwości realnego „złapania” witaminy D, przebywając na słońcu. Okres, w którym realnie syntetyzuje się witamina D w Polsce, to lipiec i sierpień, pomiędzy 12 a 14. Należy mieć wtedy odsłonięte przynajmniej 75% ciała i przebywać minimum 15 minut na słońcu. Warto się zastanowić czy ktokolwiek rzeczywiście spełnia te zasady. Co najważniejsze – nie wolno wtedy używać żadnych filtrów przeciwsłonecznych! Często jest to dość trudne do zrealizowania, dlatego warto przemyśleć kwestię dodatkowej suplementacji. 


Mocne kości

Niedobór witaminy D odpowiada za nieodpowiednie formowanie się i utrzymanie masy kostnej. Tutaj wystarczy sobie przypomnieć o dawnych rodach arystokrackich, gdzie prawie 100% dzieci z tych rodzin chorowało na krzywicę. Ludzie nie wychodzili wtedy na słońce, ponieważ opalenizną cechowali się ludzie prości, pracujący w polu. Oglądając książki czy szkielety ludzi z tamtych czasów, można łatwo zauważyć słabe kości z ubytkami, a w przypadku dzieci – cienkie i wykrzywione. Dlatego tak ważna jest rola witaminy D w dojrzewaniu u dzieci.  Pamiętaj, że tyczy się to również zdrowych zębów!


Walka z przeziębieniem 

Witamina D odpowiada również za odporność – aktywuje białka zwalczające bakterie i zwiększa ilość limfocytów T (walczących z wirusami i patogenami). Badania wykazują, że dzieci regularnie suplementujące witaminę D są mniej narażone na zachorowania i przeziębienia. Jeśli Twoje dziecko zachoruje, zwiększ dawkę witaminy D. Wesprze układ odpornościowy i pomoże w walce z chorobą. 


Dołączając witaminę K2 w odpowiednich ilościach zadbasz również o odpowiednie odprowadzanie wapnia do kości. 


Witamina D to nieodłączny element suplementacji każdego dziecka. Dawka powinna być dobrana indywidualnie do jednostki, na podstawie badań oraz obserwacji. 


Autor: Sylwia Lelonek, dietetyk kliniczny Fit-Kids

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies do analityki (google analytics, facebook) na zasadach określonych w polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy Cię o wyłączenie obsługi cookies w przeglądarce lub opuszczenie strony.
przetwarzanie danych osobowych na ww. zasadach.