Profilaktyka zdrowotna Twojego dziecka – jak zadbać, by było zdrowe?

DODANE 26.06.2018

Profilaktyka zdrowotna Twojego dziecka – jak zadbać, by było zdrowe?


Obecnie, kiedy odporność większości dzieci pozostawia wiele do życzenia, pojawia się wiele pytań – jak sobie z tym radzić, co robić w razie choroby, by trwała jak najkrócej. Tutaj warto nieco się cofnąć i zacząć od początku, czyli od zadbania o odporność dziecka. 


Podstawą zdrowego organizmu jest odpowiedni styl żywienia. Świeże, nieprzetworzone produkty powinny gościć w diecie dziecka każdego dnia – duża ilość owoców i warzyw, bogate w witaminy i składniki mineralne, przyczynią się do poprawy zdrowia. Zadbaj również o odpowiedniej jakości mięso, jaja, orzechy, ryby i różne kasze. Z tych produktów możesz stworzyć to, na co dziecko będzie miało ochotę, unikając przetworzonych artykułów sklepowych, mających niepotrzebne (a czasem nawet szkodliwe) dodatki do żywności, barwniki i konserwanty. W zdrowych produktach, które wymieniłam wyżej, znajdziesz witaminy z grupy B, witaminę C, witaminę A, D, K, wapń, magnez, cynk, selen i inne, które poprawią funkcjonowanie organizmu. Tutaj chciałabym zaznaczyć, że nierzadkie są sytuacje, kiedy dziecko będzie potrzebować dodatkowej suplementacji z zewnątrz, zwłaszcza w okresach, kiedy mogą wystąpić niedobory witamin (np. witaminy D) lub w okresie zimowym, kiedy organizm jest bardziej narażony na choroby, a świeżych warzyw i owoców nie ma tak dużo. 


Kolejnym ważnym aspektem jest aktywność fizyczna. Dzięki temu organizm staje się silniejszy, ma większą wydolność  i kondycje, co przekłada się na dobre zdrowie. Dodatkowa aktywność poza zajęciami grupowymi lub indywidualnymi, jak np. spacery, pływanie, jazda na nartach itp. przygotowują organizm do pracy w różnych warunkach i temperaturach. Dzięki temu dziecko się po prostu „hartuje”. Tutaj warto przypomnieć sobie bieganie na boso po trawie czy to w zimie czy w lecie, po deszczu i po słońcu. Organizm sam nabierał odporności, kiedy nie żyło się pod tak zwanym „kloszem”, dlatego warto pozwolić dziecku na odrobinę szaleństwa, a jego organizm się przystosuje. 


Bardzo ważną kwestią w sprawie odporności jest mikrobiota – jest to zbiór bakterii, które mamy wewnątrz organizmu i na zewnątrz. W przypadku dzieci chcę skupić się na zewnętrznej barierze ochronnej, budowanej przez te mikroorganizmy. Bakterie, pokrywające naszą skórę, to pierwsza bariera ochronna, która broni nas przed patogenami i innymi szkodliwymi czynnikami. Bardzo ważna jest jej ochrona, na każdym etapie życia oraz w początkowym okresie zadbanie o prawidłowy rozwój. Zacznijmy od rozwoju – bakterie „uczą się” patogenów poprzez poznanie ich, dzięki temu również mogą się rozrastać i dostosowywać do środowiska. Tutaj bardzo istotne jest pozwalanie dziecku na zwykłe pobrudzenie się, pobawienie w piaskownicy, dotykanie różnych rzeczy, zabawę z przyjaciółmi po to, by ich bakterie mogły nauczyć się go bronić. Jak później chronić tą barierę? Wystarczy myć ręce po przyjściu z podwórka. Tyle wystarczy. Nie jest konieczna nadmierna higienizacja, wycieranie się chusteczkami bądź czyszczenie rąk czy buzi płynami antybakteryjnymi. Właśnie takie działanie dosłownie zdziera florę bakteryjną pokrywającą skórę, która ma na celu budować odporność i chronić dziecko przed patogenami! Postaraj się nadmiernie nie czyścić dziecka, kiedy nie jest to konieczne. Pozwól mu się wybrudzić i po prostu dobrze bawić. Dzięki temu jego organizm będzie wiedział przed czym się bronić i co atakować, a co pozostawić w spokoju. 


To 3 filary budowania odporności u dziecka. Dbając o każdy z nich, jesteś znacznie bliżej do uzyskania spokoju ducha, podczas myśleniu o zdrowiu Twojego dziecka. Możliwe, że będą potrzebne dodatkowe witaminy, minerały czy wsparcie flory bakteryjnej u Twojej pociechy – to powinieneś skonsultować ze specjalistą, którzy pomoże dobrać Ci wszystko indywidualnie do potrzeb Twojego dziecka. 


Autor: Sylwia Lelonek, dietetyk kliniczny Fit-Kids

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies do analityki (google analytics, facebook) na zasadach określonych w polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy Cię o wyłączenie obsługi cookies w przeglądarce lub opuszczenie strony.
przetwarzanie danych osobowych na ww. zasadach.