Dieta u dziecka – tak czy nie?

DODANE 26.06.2018

Dieta u dziecka – tak czy nie?


Kiedy podejmujesz walkę z nadwagą, otyłością bądź jakąś chorobą u swojego dziecka, pojawiają się pewne wątpliwości – czy postępujesz właściwie, czy idziesz dobrą drogą i czy robisz na pewno wszystko, by mu pomóc. Często bywa tak, że rodzic nie jest zorientowany w temacie i wszelkie zmiany są również dla niego nowością. Czasami pogłębiają to osoby z otoczenia, poddając wątpliwościom pewne kwestie, jak chociażby „czy ta dieta jest właściwa”, „czy to normalne, że Twoje dziecko je co innego niż wszystkie” albo „powinien jeść wszystko, ale mniej”. W tym wpisie przedstawię pewnie kwestie związane z wątpliwościami dotyczącymi zmiany diety u dziecka. 


Jak zacząć dietę?

Chciałabym zacząć od tego, że każdą zmianę dietetyczną u Twojego dziecka (jak i również u Ciebie) powinieneś skonsultować ze specjalistą. Nie będąc rozeznanym w temacie, możesz bardzo łatwo wpaść w pułapkę internetu i znaleźć dużo nieprawdziwych informacji, których jest tam mnóstwo. W tym momencie każdy pisze co chce, a badania naukowe potwierdzające jego słowa zawsze się znajdą i to niestety problem współczesnej dietetyki. Dieta powinna być dobrana indywidualnie, dostosowana do potrzeb, aktywności i ewentualnych schorzeń na tle zdrowotnym. To jest dość oczywisty fakt, którego nie da się podważyć. Diety internetowe często niosą za sobą skutki uboczne, w kontekście efektu jojo lub pogorszenia stanu zdrowotnego (np. powstanie niedoborów).           


Jak żywić dziecko poza domem?

Jeśli zdecydowałeś się na dietę u swojego dziecka, mogą pojawić się różne pytania. Najtrudniejszą kwestią do przejścia jest przedszkole, gdzie dziecko dostaje co innego niż rówieśnicy lub szkoła, kiedy ma swoje jedzenie spakowane do pudełek, co nie zawsze jest klasyczną kanapką. W takich momentach warto zadbać o to, by dieta była jak najbardziej urozmaicona i po prostu ciekawa. Jaką atrakcją jest kanapka, kiedy możesz przygotować zdrowe babeczki, naleśniki lub placuszki i dorzucić do nich dodatki jak pyszny domowy dżem bez cukru albo domowa nutella? Twoim największym zadaniem będzie stworzenie czegoś ciekawego, co ładnie wygląda, a swoim zapachem tylko zachęca. Wydaje się to trudne, jednak wystarczy zajrzeć na parę blogów mam, które tworzą świetne przepisy o inspirującym wyglądzie. Wystarczy tylko chcieć i otworzyć się na doszlifowanie swoich umiejętności kulinarnych. Jak się okazuje, nie musi być to czasochłonne, bo większość przepisów jest prostych i szybkich – przecież obecnie nikt nie ma na nic czasu, dlatego szukamy szybkich rozwiązań. Uwierz, że dziecko idąc do szkoły bądź przedszkola z pysznymi babeczkami, nie będzie czuć się grosze od swoich rówieśników, bo do jedzenia będzie miało coś znacznie bardziej atrakcyjnego niż jego koledzy. Co więcej, polecam przygotowywać niektóre posiłki razem. To inny sposób spędzania czasu, który zbliża, bawi i zachęca do zjedzenia tego, co tak pieczołowicie przygotowywało się razem z rodzicami. Jest to też ciekawa lekcja dla dziecka, co znajdzie w produkcie i tego, że samemu można stworzyć coś tak fajnego.


Pozostałe wątpliwości jak to, czy dieta jest właściwa, powinien rozwiać specjalista. Bardzo ważne jest, by nie sugerować się opiniami innych, jak znajomi czy rodzina, a skonsultować się z kimś, kto ma rozeznanie w temacie. Nie zawsze też wystarczy tylko tak zwana dieta „MŻ” (mniej żreć), kiedy problemem są jej elementy składowe. 


Dbaj o zdrowie!

W przypadku zmiany diety dziecka największym krokiem będzie świadome gotowanie i zadbanie o estetykę potraw. Resztę Twoich wątpliwości powinna rozwiać osoba znająca się na temacie. Nie powinieneś mieć obaw przed tym, często rodzice zmieniający dietę wraz z dzieckiem, by nie dawać złego przykładu, doświadczają znacznej poprawy samopoczucia i przypływu energii – zbudowanie dobrych nawyków i poprawa stylu życia przyniesie same korzyści. Zadbaj o zdrowie własnego dziecka i nie zniechęcaj się. Masz wokół siebie wiele pomocy, jak blogi czy książki z przepisami, które pozwolą Ci przejść przez początkowe trudności!


Autor: Sylwia Lelonek, dietetyk kliniczny Fit-Kids            

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies do analityki (google analytics, facebook) na zasadach określonych w polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy Cię o wyłączenie obsługi cookies w przeglądarce lub opuszczenie strony.
przetwarzanie danych osobowych na ww. zasadach.