Jak zacząć walkę z nadwagą bądź otyłością mojego dziecka?

DODANE 12.03.2018

Nadwaga i otyłość


W obecnych czasach nie jest niczym dziwnym widok dziecka z nadwagą lub otyłością, a ich ilość w przedszkolach i szkołach to już nie wyjątek. Kilka lat temu dzieci z nadmierną masą ciała były jednostkami w grupach i wtedy pedagodzy starali się im pomóc, zachęcali do ćwiczeń i rozmawiali z rodzicami. W tej chwili zdarza się, że stanowią one aż połowę grupy czy klasy, w związku z czym coraz szybciej nadwaga czy otyłość u dziecka przechodzi do „normalności”.  Nie tak powinno być to traktowane. Nawet jeśli przedszkole czy szkoła bagatelizuje problem, rodzice nie powinni się poddawać lub ignorować problemu, bo to od nich w dużej mierze zależy to, jak potoczy się życie ich pociechy.

Jak podejść do problemu swojego dziecka? Na początek, warto go po prostu zauważyć. To z czym najczęściej się spotykam to fakt, że potomek będzie dla rodzica zawsze najpiękniejszy i idealny i często rodzice bagatelizują przyrost masy ciała, przekładając to na większą powierzchnię buzi do wycałowania. Kilka dodatkowych kilogramów nie stanowiłoby problemu, gdyby dieta dziecka nie pozostawiała nic do życzenia, a aktywność fizyczna wykraczałaby poza zabawy w przedszkolu czy zajęcia wychowania fizycznego w szkole. I właśnie w tym momencie przedstawiłam dwa elementy kluczowe, które leżą u podstaw rozwiązania problemu. Zacznijmy od pierwszego z nich, czyli diety.


Odchudzanie- aktywność fizyczna i prawidłowe żywienie

Zastanów się, jak wygląda dieta Twojego dziecka. Jak często podjada i co podjada, co dostaje od babci, dziadka i do czego dosięga w szafce (a dokładniej, co trzymasz w domu i czym sam/sama się żywisz). Warto pamiętać, że dieta dziecka podyktowana jest tym, czego nauczysz go Ty oraz Twoi najbliżsi. Większość zachowań żywieniowych uczymy się właśnie w domu – typowe śniadania, obiady, kolacje, przekąski. Widok rodziców, którzy podjadają podczas wieczornego seansu w telewizji i zapraszanie do tego dziecka, zachęca do pozostania w pewnym schemacie dietetycznym, przywołuje miłe wspomnienia i pozytywne uczucia z tym związane oraz buduje nawyki i uzależniania. Dlatego tak dużo zależy właśnie od rodzica w kwestii diety dziecka. Przemyśl to, co podajesz dziecku na poszczególne posiłki, jakie przekąski mu podsuwasz i co spożywasz na co dzień. Dobrze jest też o tym porozmawiać z bliską rodziną, w obecności której przebywa dziecko (dziadkowie, ciocie, wujkowie). Twoje starania zdadzą się na nic, jeśli oni również nie będą chcieli współpracować i stopniowo zmieniać nawyków, przynajmniej w obecności Twojej pociechy. Dobre zmiany codziennej diety nie tylko wpłyną pozytywnie na Twoje dziecko, ale jak się przekonasz również na Ciebie.  

Aktywność fizyczna w naszych czasach to obowiązek, a nie element codzienności. Mamy samochody, tramwaje, autobusy. Dzieci coraz rzadziej chodzą do szkoły na piechotę, co uzasadnione jest troską rodziców oraz większym niebezpieczeństwem w drodze do szkoły, choć to świetny element aktywności fizycznej. Niestety, większość ludzi jest tak zabieganych, że ciężko jest znaleźć chwilę by odprowadzić dziecko do szkoły, a nie podwieźć, ale może Ty znajdziesz taką możliwość? W kwestii aktywności dziecka nie trzeba się specjalnie wysilać. Tutaj wystarczy przypomnieć sobie stare czasy – zimą były to sanki, latem rower. To już dwie wskazówki jak poprawić aktywność swojego dziecka. Dorzuć do tego to, co masz w tej chwili dostępne – siłownia i zajęcia grupowe, które będą świetną zabawą dla Twojego dziecka, może basen, taniec, boks lub trening personalny, dobrany specjalnie do wymagań lub schorzeń? Opcji jest naprawdę mnóstwo, wystarczy tylko chcieć. W czasach, gdy zasiedzieliśmy się przed telewizorem, biurkiem w pracy i za kierownicą samochodu, warto poświęcić też czas dla rodziny na świeżym powietrzu – aktywne weekendy nie tylko Was do siebie przybliżą, ale sprawią, że całą rodziną poczujecie się sprawniej i znacznie lepiej.  

Jeśli przypadek Twojego dziecka jest bardziej skomplikowany, a Ty nie do końca wiesz, jak to zorganizować, możesz udać się też do dietetyka, który nakieruje Cię na odpowiednią ścieżkę działania z aktywnością fizyczną i zaproponuje zmiany dietetyczne, które możesz realizować bez obaw.


Jak widzisz, nie jest to skomplikowane. Bardzo dużo zależy od Ciebie i Twojego podejścia, ale również codziennego wsparcia, uśmiechu i motywowania swojej pociechy – bo właśnie tego będzie oczekiwać, kiedy nastąpią pewne zmiany w jej życiu. To co jest elementem wyjściowym to zmiana diety oraz wprowadzenie aktywności fizycznej. Przychodząc do nas, możesz być pewny, że wszystko będzie poprowadzone profesjonalnie i z troską o zdrowie Twojego dziecka.


Autor: Sylwia Lelonek, dietetyk kliniczny Fit-Kids